Rodney Nikkels, Chocolatemakers

“We weten allemaal dat het klimaat en duurzaamheid echt een belangrijk thema is. Maar ik vind dat we teveel naar de consumenten en politiek kijken, terwijl het bedrijfsleven bijvoorbeeld de meeste energie consumeert. Als Chocolatemakers kunnen wij een voorbeeld zijn en een positieve rol spelen. Wij zijn graag onderdeel van de oplossing. In onze bedrijfsvoering en werkwijze zie je dat helemaal terug.

Rodney Nikkels, Chocolatemakers

Chocoladebos

Te beginnen bij de cacao. Op de plantages in onder meer de Dominicaanse Republiek werken de boeren alleen met biologische grondstoffen zonder schadelijke chemicaliën. Zij telen de cacao in een gemengd systeem van cacao- en schaduwbomen. Dus de cacao vind je overal terug middenin de prachtige natuur. Het lijkt daardoor alsof je door een chocoladebos loopt. Dat alles is uiteindelijk beter voor de bodemvruchtbaarheid en waterhuishouding. Zo beschermen we ook natuurgebieden.

Al zeilend naar Nederland

De cacao komt vervolgens al jaren per zeilend vrachtschip puur op windkracht naar Nederland. Daar komt geen fossiele brandstof aan te pas. De reis duurt zo’n half jaar. Onze chocoladefabriek hier draait op zonne-energie, want het hele dak is van zonnepanelen gemaakt. Dat was destijds een enorme kostenpost, maar dat heeft zichzelf meer dan terugverdiend. Op deze manier opereren we onafhankelijk van energieprijzen en dat maakt ons minder kwetsbaar.

Rodney Nikkels

Fietsen volgeladen met chocolade

We verkopen ook veel chocolade in Duitsland. Deze wordt twee keer per jaar opgehaald door een netwerk van tweehonderd Duitse vrijwilligers op de fiets! Deze fietsende chocoladekaravaan bestaat onder meer uit mensen van de milieubeweging, fietsliefhebbers en enthousiaste senioren. In Nederland krijgt dat nu ook navolging met onder meer de Wereldwinkels die we per fiets bedienen. Al met al een prachtig staaltje gemeenschapszin toch? Dus van de plantage tot de consument: het hele traject is emissieloos.

Rodney Nikkels

Onze innovatieslagkracht

Ja, we zijn rijkelijk laat met z’n allen als het gaat om ons klimaat te beschermen. Bedrijven worden geleid door het belang van aandeelhouderwaarde creëren. Zolang het daar om financieel rendement blijft gaan, staat het niet hoog op de agenda. En het klimaat zelf zit niet aan tafel als aandeelhouder.

Maar laten we de innovatieslagkracht die we hebben als mensen niet onderschatten. En die brandslang met geld die we met z’n allen hebben is gigantisch. Als we die op de juiste manier kunnen gaan richten, kan het snel de goede kant opgaan. Bovendien is het hoopvol dat werkelijk nu iedereen de rekensom kan maken dat de goedkoopste bronnen van energie toch echt wind en zon zijn. Als dat straks helemaal gemeengoed is, zetten we de energietransitie met z’n allen in de derde versnelling.”

Meer lezen

Vivera, Lotte Dreves

Vivera, Lotte Dreves

Vivera is een echte pionier op het gebied van plantaardige producten. Inmiddels bestaan we al dertig jaar in Nederland en zijn we hier marktleider. Daarnaast vind je onze producten in maar liefst 25 landen in Europa. Ook daar willen we bij de leidende merken gaan horen.

"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"

"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"

“Terra Maris is hét museum voor natuur en landschap van Zeeland. Onze naam betekent: land van de zee. Die past perfect bij onze locatie. We zijn gevestigd in het prachtige natuurgebied De Manteling van Walcheren; dit ligt tussen Oostkapelle en Domburg, vlak bij het strand. Voor het klimaat en de biodiversiteit is het van groot belang dat we de gevarieerde natuur van Zeeland in stand houden. Daarom is het onze missie om bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur te ontsteken of extra aan te wakkeren. Op die manier creëren we bij steeds meer mensen draagvlak om de natuur te beschermen. We focussen ons vooral op gezinnen en basisscholen. Jaarlijks ontvangen wij 3.000 leerlingen, op een totaal van 40.000 bezoekers.

Erik Kemink, Censo

Erik Kemink, Censo

"Een 100% CO2-neutraal zakelijk Nederland in 2030. Dát is de ambitie van Censo. Sterker nog; het is de reden dat we Censo in 2019 met meerdere duurzaamheidsexperts oprichtten. Wij maken ons oprecht zorgen over de impact van klimaatverandering. Die beperkt zich niet meer tot smeltende ijskappen en bedreigde ijsberen. Klimaatverandering destabiliseert de economie en veiligheid van landen wereldwijd. We moeten voorkomen dat er een grotere onomkeerbare situatie ontstaat. Het belangrijkste dat we kunnen doen, is in actie komen. Nu. Alleen dan kunnen we een bijdrage leveren aan een betere wereld voor de volgende generatie.