Vivera, Lotte Dreves
Vivera is een echte pionier op het gebied van plantaardige producten. Inmiddels bestaan we al dertig jaar in Nederland en zijn we hier marktleider. Daarnaast vind je onze producten in maar liefst 25 landen in Europa. Ook daar willen we bij de leidende merken gaan horen.
Shoarma of vlees?
Door te inspireren en lekkere voeding te bieden willen wij de overstap naar plantaardig eten gemakkelijk maken. Denk aan onze plantaardige kipkrokant schnitzel of shoarma, deze scoren op smaak vergelijkbaar met vlees. Als consumenten het blind proeven hebben ze het vaak niet eens door!
Routine aanpassen
Als Brand & Shopper Marketeer kijk ik dagelijks hoe wij mensen kunnen activeren. Gelukkig koopt 50% van de mensen in ons land al regelmatig plantaardige alternatieven, maar we willen nu ook die andere 50% bereiken. Dat zijn mensen die niet heel erg bezig zijn met klimaat of dierenwelzijn, maar op routine hun boodschappen doen. De financiële situatie speelt ook een rol, de vleesvervangers zijn namelijk niet voor iedereen betaalbaar waardoor je ook andere keuzes maakt met betrekking tot boodschappen. Daarnaast is er ook nog een groep die momenteel niks voor vleesvervangers voelt. Deze verschillende groepen staan er niet onwelwillend tegenover, maar ze zijn te druk met hun eigen leven om bewust dingen anders te gaan doen. Om hen te bereiken, moeten wij ze echt op winkelvloer overtuigen. We zijn volop met retailers in gesprek om onze producten naast het vlees te krijgen in de supermarkt, want deze groep loopt normaal ons schap zo voorbij.”
Een verschil maken
Het is van groot belang dat we anders gaan eten. Als de hele wereld zou eten zoals de gemiddelde Nederlander dan hebben we 3,5 aardbol nodig. Veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Maar liefst 25% van de broeikasuitstoot komt door de productie van voedsel en met name dierlijke voedingsmiddelen. Voor plantaardige producten wordt er veel minder CO2 uitgestoten en wordt er veel minder land en water gebruikt dan bij de productie van vlees. Neem een hamburger: daar is acht keer zoveel CO2-uitstoot, acht keer zoveel land en zes keer zoveel water nodig dan bij de productie van een plantaardige burger. Door je eetpatroon aan te passen kun je al een enorm verschil maken.
Gedragsaanpassing
Als de 54 rijkste landen ter wereld minder vlees zouden eten, maken we al een enorm verschil in het verminderen van onze klimaatimpact. Dat is echt te doen, de uitdaging zit vooral in de gedragsaanpassing. Mensen ervaren daarbij twee barrières: prijs en smaak. Het prijsobstakel is al voor een deel weggenomen doordat de prijzen van vlees fors zijn gestegen. Hierdoor zitten sommige van onze producten nu op hetzelfde prijsniveau als vlees. De smaakbarrière willen we doorbreken door consumenten te laten proeven: proeven is geloven, is ons motto.
Stapjes maken
Maar we willen niet belerend zijn. Al pas je jouw gedrag maar een beetje aan, dan zijn wij al blij. Wij willen motiveren om die stapjes te maken. Want plantaardig eten is belangrijk in een wereld die steeds meer last krijgt van klimaatverandering en waar de bevolking blijft groeien.
Meer lezen
Een weekje zonder vlees
Ongeveer 21% van de CO2-uitstoot in het huishouden komt door eten en drinken. Vlees bepaalt een groot deel van de impact van dat eten, namelijk 40%. Minder vlees eten is dus goed voor het klimaat. Veel mensen weten dat al, maar doen ze dat ook?
Danitsja Koster, Husqvarna
Husqvarna werkt graag samen met anderen voor een betere, groenere en eerlijkere wereld. Ze hebben verschillende ideeën en werken die uit. “Het platform Hugsi is door ons gemaakt. We verzamelen en delen daar data over de groen-verspreiding en gezondheid in steden en gemeenten. Dat geeft ons veel inzicht. Soms is er in een gemeente veel groen, maar is het niet verspreidt. Dan is het advies ‘verdeel je groen beter’. Zijn er parkeerplekken die niet worden gebruikt? Gebruik ze voor gras, struiken of een klein parkje”, zegt Danitsja Koster (37). Ze is Online marketeer Benelux bij Husqvarna Division. De vernieuwende producent van tuinmachines en -gereedschappen.
CO2-besparing inzichtelijk maken voor alle gebruikers
Op Marktplaats geven mensen hun spullen een nieuw leven. Marktplaats maakt inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot gebruikers van het platform potentieel besparen door tweedehands in plaats van nieuwe items te kopen. Het bedrijf doet dat door een gemiddelde besparing per categorie weer te geven. Rick Verkuyl, Sustainability Officer bij Marktplaats, vertelt waarom ze dit doen én hoe dit in zijn werk gaat.