Merlijn van Vliet, E-Flight

"In mei zijn we begonnen met E-Flight Academy, de eerste operationele elektrische vliegschool van Europa. We leiden piloten op die elektrisch willen vliegen, maar ook al bestaande piloten die dat graag willen gaan doen. Er is ontzettend veel vraag naar. Op dit moment hebben we 25 studenten en al meer dan 250 proefvluchten gemaakt."

Merlijn van Vliet, E-Flight
"De luchtvaart is een moeilijke industrie om te verduurzamen. Het is een traditionele wereld die maar blijft groeien. Maar er moet echt iets gebeuren. De overheid heeft bepaald dat in 2030 alle vliegscholen, reclamevliegtuigjes en sightseeing-vliegtuigjes sowieso al elektrisch of hybride moeten vliegen. Dat is een enorme opgave. Daar bestond nog helemaal geen commercieel of operatief initiatief voor. Daarom zijn wij in dat gat gesprongen.
Vliegend elektrisch vliegtuig E-Flight
Ik heb recent mijn reclamebureau verkocht en nam vlieglessen. Toen ik op Teuge landde, zag ik die elektrische vliegtuigen. Die nieuwe beweging beviel mij erg en ik sloot mij aan bij E-Flight Academy. Hoe fantastisch is dat het ik nu van mijn hobby mijn - duurzaam - werk kan maken? Elektrisch vliegen voelt alsof je letterlijk in de toekomst zit. Niet langer zo’n ouderwetse vliegmachine, maar het idee dat je in een iPad zit. Geluidloos en met de nieuwste technologie. Ik kan een uur vliegen zonder de planeet te vervuilen en de omgeving tot last te zijn. Ervaren is geloven. Als je er eenmaal inzit, wil je niet meer terug.
E-Flight elektrisch vliegtuig
Het is net als met de invoering van de elektrische auto destijds. We beginnen klein met een compacte accu en beperkte actieradius. Er is plek voor twee passagiers. Maar het is een kwestie van tijd voordat dat allemaal verandert. Dan wordt het schaalbaar en goedkoper. We zijn heel erg aan het pionieren en lopen voor de troepen uit. Ons doel is een schoon en stil luchtruim waarin iedereen wil en kan vliegen zonder schuldgevoel. Daarom willen we zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor elektrisch vliegen. Ik verwacht dat we de korte afstanden - Parijs, Londen, Ibiza - binnen vijf of tien jaar elektrisch zullen doen. Maar we hebben haast. De doelstellingen voor 2030 komen dichtbij. Wat dat betreft zou een aantal stimuleringsmaatregelen nog welkom zijn. Denk aan gedeelde financiering voor de aankoop van elektrische vliegtuigen of een korting voor mensen die hun elektrisch vliegbrevet gaan halen. Het lijkt een beetje alsof we een vakantiebestemming hebben geboekt, zonder de tickets. We weten waar we naar toe gaan, maar alleen nog geen idee hoe."

Meer lezen

Jan van der Lee, TenneT

Jan van der Lee, TenneT

"Onze taak is om 24/7 stroom te kunnen leveren via ons netwerk. Zo duurzaam, veilig en betrouwbaar mogelijk. Dat doen we via land en zee. Als netbeheerder draagt TenneT bij aan de energietransitie en een beter klimaat. De windenergie die op zee opgewekt wordt bijvoorbeeld, vervoeren wij naar land. Uiteraard kijken we zorgvuldig naar de effecten op natuur en milieu. Een goede infrastructuur - waar nog grote investeringen voor nodig zijn - is daarbij essentieel."

Henk ter Harmsel, Pluimers

Henk ter Harmsel, Pluimers

“Het is heel hard nodig om te isoleren. Gelukkig is Nederland wereldwijd een van de koplopers. Dat komt doordat we goed samenwerken. De overheid, bedrijven en specialisten. Bij Pluimers zoeken we steeds naar verbanden om elkaar verder te brengen. Blijf de boodschap verkondigen: met elkaar kunnen we het!”

"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"

"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"

“Terra Maris is hét museum voor natuur en landschap van Zeeland. Onze naam betekent: land van de zee. Die past perfect bij onze locatie. We zijn gevestigd in het prachtige natuurgebied De Manteling van Walcheren; dit ligt tussen Oostkapelle en Domburg, vlak bij het strand. Voor het klimaat en de biodiversiteit is het van groot belang dat we de gevarieerde natuur van Zeeland in stand houden. Daarom is het onze missie om bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur te ontsteken of extra aan te wakkeren. Op die manier creëren we bij steeds meer mensen draagvlak om de natuur te beschermen. We focussen ons vooral op gezinnen en basisscholen. Jaarlijks ontvangen wij 3.000 leerlingen, op een totaal van 40.000 bezoekers.